SAD: Pjevačica snimila svetogrdni spot u crkvi

Američka pjevačica Sabrina Carpenter snimila je glazbeni spot za pjesmu “Feather” u crkvi Navještenja Blažene Djevice Marije u Brooklynu. Uslijedile su reakcije mjesnog ordinarija, ali i brojnih ljudi na društvenim mrežama. Glazbeni spot je svetogrdno narušio crkveni prost, župnik je razriješen službe, a nakon povrede liturgijskog prostora napravljen je čin pokore, prenosi narod.hr.

Reakcije medija i društvenih mreža su sablasne te uglavnom staju u obranu pjevačice koja je cijelu stvar komentirala vrlo ironično rekavši kako je i Isus bio stolar (eng. carpenter – kao njezino prezime).

Spot je snimljen u crkvi

Američka glazbenica Sabrina Carpenter (24), objavila je 31. listopada spot za svoju pjesmu “Feather” (hrv. pero), a nekoliko dana kasnije stigle su i reakcije biskupije Brooklyn. Naime, spot je snimljen u crkvi Navještenja Blažene Djevice Marije u Brooklynu te se prikazuje pjevačicu kako provokativno pleše pred oltarom u kratkoj haljini. Razni su predmeti postavljeni na i oko samog oltara. Oko oltara su postavljeni i pastelni lijesovi muškaraca koji su umrli za pjevačicu. Video Sabrine Carpenter trenutno ima oko 33 milijuna pregleda. Komentari ispod videa i objave na Instagramu te “statusi” na platformi “X” su raznovrsni – od zgražanja do svesrdnog odobravanja.

U priopćenju za Catholic News Agency, mjesni biskup Robert Brennan rekao je kako je “zgrožen onim što je snimljeno u crkvi Navještenja Blažene Djevice Marije u Brooklynu”. Nadalje, navodi se kako se “Župa nije držala biskupijskih propisa glede snimanja na crkvenom posjedu, što uključuje i pregled scena i scenarija”.

Župnik je razriješen službe

Župnik Jamie J. Gigantiello je zbog toga razriješen službe te je privremenim upraviteljem Župe imenovan pomoćni biskup Witold Mroziewski. Vlč. Gigantello na svom se osobnom Facebook profilu ispričao biskupu, biskupiji, župljanima i ostalim vjernicima. Preuzeo je odgovornost “za pogrešnu odluku” govoreći kako nije znao da će se takva scena snimati niti da će se postavljati lijesovi u crkvi.

Naveo je kako je pristao na snimanje spota u crkvi radi “daljnjeg osnaživanja veze između mladih kreativnih umjetnika koji čine velik dio naše zajednice i župe”. Te nakon generalnog pretraživanja umjetnice koje nije “pokazala nešto upitno”. Tvrdi da nije bio prisutan za vrijeme snimanja te da je maknuo Presveto iz crkve.

Svetogrđe

Carpenter je, nakon prozivki o vrijeđanju vjerskih osjećaja, poručila u intervjuu za Variety: “Dobili smo unaprijed odobrenje. I Isus je bio stolar (eng. carpenter)”.

Biskup Brennan je 4. studenog u spomenutoj crkvi slavio misu kao zadovoljštinu nakon oskvrnuća liturgijskog prostora. Prinosom mise obnovljena je “svetost ove crkve” te je “popravljena šteta”, izvještava se u priopćenju biskupije.

Reakcija Rolling Stonea

Čin zadovoljštine izazvao je polemike u medijima. Tako Rolling Stone u članku pod nazivom “Nakon debakla s Katoličkom Crkvom, Sabrina Carpenter dobiva novog obožavatelja: Isusa Krista”. Piše kako je zadovoljština učinjena kako bi se “pročistila” crkva, dodajući: “zar su vjerski čelnici zabrinuti zbog ‘seksualno provokativnih’ videa u godini Gospodnjoj 2023.? Pop glazba se vratila. I siguran sam da je Madonna ponosna. Alexa, pusti ‘Like a Prayer’”. (Aluzija je to na spot pjevačice Madonna koja također prikazuje eksplicitno ponašanje u crkvenom prostoru, međutim sadržaj je snimljen u studiju).

Novinar EWTN-a Mark Irons je priču o spotu Sabrine Carpenter pak objavio na svojem korisničkom računu na platformi “X”.

Reakcije na društvenim mrežama

Neki ljudi su komentirali kako im nije jasno zašto bi trebalo učiniti zadovoljštinu zbog čina mlade pjevačice. “Kao praktični katolik, smatram da Sabrina nije ništa pogrešno učinila. Doslovno hoda po crkvi, a dodala je to spotu jer je lijepa kao i prikazana crkva u spotu. Ako išta, nadopunjuje ljepotu crkve i ne znam zašto su ljudi tako uzrujani”, napisala je jedna osoba.

Druga je pak izjavila kako je “oltar potrebno izvaditi iz crkve, pomazati i spaliti te napraviti novi oltar, blagosloviti ga i postaviti”. Ljudi su također komentirali da je vjerojatno potrebno učiniti pokornički čin jer je oltar korišten u druge svrhe, ali da se svetohranište nije dotaknulo. Drugi su ljudi pak izrazili svoje negodovanje “uznemirujućim” spotom te tražili da se video povuče. “Vrlo sam razočaran nepoštovanjem katoličke crkve i njegovo korištenje za spot koji nije u redu. Neću više biti obožavatelj i davati svoju podršku”, napisao je jedan korisnik na Instagram objavi pjevačice.

Što kaže Zakonik kanonskoga prava?

Zakonik kanonskog prava definira “sveta mjesta” kao “ona koja se posvetom ili blagoslovom što ih propisuju bogoslužne knjige određuju za bogoštovlje ili pokop vjernika” (Kan. 1205). Nadalje, u Kanonu 1210 stoji da “u svetom mjestu neka se dopusti samo ono što služi vršenju ili promicanju bogoštovlja, pobožnosti i vjere. A zabranjuje se sve što nije u skladu sa svetošću mjesta. Ordinarij može za pojedinačni slučaj dopustiti i druge upotrebe koje ipak nisu protivne svetosti mjesta”.

Nadalje, “sveta se mjesta oskvrnjuju kad se u njima na sablazan vjernika počine teško uvredljiva. A koja su prema sudu mjesnog ordinarija tako teška i protivna svetosti mjesta da nije dopušteno u njima obavljati bogoslužje. Sve dok se uvreda ne nadoknadi pokorničkim obredom prema odredbi bogoslužnih knjiga” (Kan. 1211).

Zašto je potrebno učiniti čin pokore nakon povrede liturgijskog prostora?

U slučaju spota Sabrine Carpenter, sam mjesni ordinarij je izrazio sablazan, a vjernici su ju isto izrazili i na društvenim mrežama gdje je objavljen spot.

Liturgičar dr. fra Zlatko Vlahek je za Hrvatsku katoličku mrežu produbio pitanje povrede liturgijskog prostora. Odgovarajući pritom na nedoumice izjašnjene na društvenim platformama.

Kanonsko pravo u čl. 1211 kaže: “dok se uvreda ne nadoknadi pokorničkim obredom prema odredbi bogoslužnih knjiga”. Sam Zakonik kanonskog prava propisuje kako je potrebno izvršiti pokoru za oskvrnuće svetosti liturgijskog prostora. Naime, to se može shvatiti i s druge strane. Kada se zajednicu vjernika poziva kod posvete crkve i oltara na zajedničku molitvu prije nego li će biti posvećena crkva. Zajednica koja moli za posvećenje crkve kod posvete također je paralelno pozvana na molitvu i pokoru kod oskvrnuća svetosti liturgijskog prostora.

Kako se gradira ozbiljnost skrnavljenja? Kada se procjenjuje je li potrebno učiniti čin pokore i kako se određuje?
Sam biskup, ordinarij procjenjuje je li je neki liturgijski prostor oskvrnjen. Te je li potrebna pokornička nadoknada ili je u pitanju neka uporaba koja nije protivna svetosti mjesta.

Nadalje u čl. 1212 Zakonika kanonskog prava kaže da “sveta mjesta izgube posvetu ili blagoslov ako se velikim dijelom sruše ili se trajno svedu na svjetovnu uporabu odlukom mjerodavnog ordinarija ili stvarno”. Pretkoncilski liturgijski manual “Liturgika” (1937.) D. Kniewalda to precizira. “Oskvrnjuje se crkva samo slijedećim činima, ako su sigurni, notorni i izvršeni u samoj crkvi. Zločinom ubojstva čovjeka, nepravednim i teškim krvoprolićem, bezbožnom ili prljavom upotrebom kojoj je bila namijenjena te sahranom nevjernika ili onoga koji je izopćen. I to nakon deklaratorne ili kondemnatorne presude”.

Što sve može biti čin pokore?

Može biti molitvenog ili strogo pokorničkog karaktera. Ordinarij, biskup može odrediti da se u crkvi (oskvrnjenoj) moli. Te pozove zajednicu vjernika da u što većem broju sudjeluje na zajedničkoj molitvi, koja se može odrediti od nekoliko sati do nekoliko dana. Jednako tako ordinarij može proglasiti dan posta i pokore. I to kada cijelu zajednicu poziva da tjelesnim postom prinesu žrtvu za nadoknadu oskrvrnjenja crkve.

Zašto je to čin pokore čitave zajednice, ako je pojedinac “kriv”?

Prostor ili zgrada crkve nije pojedinca, već cijele zajednice župe. Već je rečeno da kod same posvete crkve u uvodnim napomenama samog obreda stoji kako se poziva da što više zajednica moli za posvećenje i sudjeluje u slavlju. Jer je posveta crkve (zidova), posveta Crkve (zajednice). Jednako tako se promatra i oskvrnuće crkve. Ono nije samo oskvrnuće za pojedinca, već i za cijelu zajednicu vjernika koja taj prostor doživljava kao mjesto sastanka s Gospodinom.

Koja je razlika između skrnavljenja i vrijeđanja vjerskih osjećaja?

Osnovna razlika je u tome da oskvrnjivanje označuje onu gradualnost iz koje nužno slijedi obavljanje pokorničke nadoknade, kako bi se ponovno moglo vršiti bogoslužje. Rok vrijeđanje vjerskih osjećaja ne obuhvaća tu krajnost samog termina oskrvnjivanja.

Nije prvi slučaj izvještavanja u medijima

Mediji su i prije izvještavali o slučajevima oskvrnuća liturgijskog prostora. Nekoliko je hrvatskih medija u siječnju 2024. izvijestilo o slučaju u Njemačkoj gdje je ponovno posvećen oltar nakon seksualnog općenja jednoga para u crkvi.

U veljači 2024. je pak prenesena vijest kako je prema direktivni njujorškog nadbiskupa Timothya Dolana služena misa kao pokornički čin uslijed sprovoda u katedrali sv. Patrika za transrodnu osobu pod imenom Cecilia Gentili. Riječ je o biološkom muškarcu, “transrodnom aktivistu” koji se identificirao kao žena te za sebe isticao da je ateist. Među ostalim razni mediji izvještavaju da su prisutni u „molitvi vjernika“ molili za tzv. rodno afirmiranu zdravstvenu skrb. A Gentilija nazivali “majkom kurvi”.

New York Times piše da se umjesto “Ave Marije”, pjevala “Ave Cecilia”. Nakon toga rektor katedrale vlč. Enrique Salvo obznanio je da je Crkva, prema odredbi mjesnog ordinarija prikazala misu zadovoljštine. Označavajući cjelokupni događaj kao skandal i svetogrđe. „To što se takav skandal dogodio u ‘američkoj župnoj crkvi’ čini stvar gorom.

Tvrde da nisu znali da će doći do svetogrđa

To što se dogodilo na početku korizme, snažan je podsjetnik koliko su nam potrebni molitva, obraćenje, pokajanje i milosrđe“, rekao je vlč. Salvo. Pojasnivši kako je, vezano uz sprovod, katedralna župa samo znala da „obitelj i prijatelji traže misu zadušnicu za katolika“. I kako „nisu imali pojma da će naša dobrodošlica i molitva biti degradirani na tako svetogrdni i prijevarni način“, navodi se na mrežnoj stranici Njujorške nadbiskupije. Oni koji su tražili katolički ukop navodno nisu otkrili katedralnoj župi da je Gentili zapravo bio biološki muškarac koji se identificirao kao žena. „Držao sam to u tajnosti“, rekao je Ceyeye Doroshow za The New York Times.

Mediji su 2020. pisali i o jednom slučaju u Hrvatskoj. Kada su glumac, model i fitness trener Mario Valentić i Šimun Cimerman upali u prostor crkve Sveta Mati Slobode na zagrebačkom Jarunu i počeli su vježbati pred Presvetim. Bilo je to u znak prosvjeda protiv mjera Stožera civilne zaštite RH o zatvaranju teretana i fitness centara kao mjera u pandemiji Covid-19. Tada je župnik don Damir Stojić bio poručio: “Ja se zaista nadam da gosp. Valentić i gosp. Cimerman nisu znali što čine. Jutros sam razgovarao s nadležnim crkvenim poglavarima i ovih dana ću vas detaljnije obavijestiti o zadovoljštini koju ćemo mi kao župna zajednica učiniti”, piše HKM.